“Ieri am șters praful de pe noptieră și azi e la loc.”
E imposibil să nu fi trecut prin asta orice om care are norocul să trăiască în capitala României. Mirosurile insuportabile din anumite seri condimentează și mai mult viața trăită în cel mai aglomerat și zgomotos oraș. Un oraș cu care fiecare a dezvoltat o relație de iubire cumva toxică.
Bucureștenii ar putea trăi, în medie, cu 4 ani mai mult dacă nu ar fi expuși la poluarea din aer. Cel puțin așa susține un raport al Institutului de Sănătate Publică din 2020. S-ar putea ca rezultatele de astăzi să fie mult mai grave.
Capitala României este a 5-a cea mai poluată capitală din Uniunea Europeană conform celui mai recent raport IPCC. Pentru că cifrele lustruiesc cel mai bine acest peisaj dezolant, vă las mai jos câteva date șterse de praf, cu iz de alarmă:
- Peste 2.800 de bucureșteni mor prematur în fiecare an din cauza poluării din oraș, potrivit raportului curat.aerlive.ro.
- În 2022, în București au fost 115 depășiri ale limitelor de poluare permise de lege pentru particulele în suspensie PM10, potrivit cumstam.ro.
- 34% din accidentele vasculare cerebrale şi 27% din bolile de inimă sunt asociate cu poluarea aerului conform OMS.
- 7 mp de spațiu verde pe cap de bucureștean – media UE este de 18 mp/locuitor
De unde vin aceste situații problematice și de ce am ajuns aici?
80% din poluare este provocată de mașini.
Mai exact, mașinile din oraș produc 90% din emisiile de monoxid de carbon, 59% din cele de oxizi de azot, 45% de compuşi organici volatili şi 95% din emisiile de plumb, conform raportului Platformei de Mediu pentru București.

1,8 milioane de mașini în București și toți atâția locuitori. Asta în 2020. Cel mai probabil astăzi numărul mașinilor a depășit numărul celor cu buletin de București.
De ce atâtea mașini? Putem iar să cădem în discuția legată de lipsurile din perioada comunistă sau să spunem ironic că românul s-a născut în mașină, dar eu cred că lucrurile sunt mai simple de atât.
Fiecare om face o alegere în fiecare dimineață când pleacă la serviciu sau să își ducă copiii la școala. Și fiecare o să facă alegerea cea mai bună pentru el.
Nu ai o școală sau grădiniță aproape de casă? Iei mașina.
Cu transportul în comun faci aproximativ același timp până la serviciu? Iei mașina.
Doar din aceste două întrebări (care evident pot fi mai multe) vedem că soluția a fost mereu la îndemâna autorităților locale.
Ai școala sau grădinița la maxim 10 minute de mers pe jos. Mai iei mașina?
Cu transportul în comun faci mai puțin de jumătate din timp decât conducând până la serviciu. Mai iei mașina?
Cu excepția lui Nicușor Dan, primarii Bucureștiului au prioritizat dezvoltarea infrastructurii rutiere în pofida infrastructurii destinate transportului în comun și a celui alternativ.
Să faci mai multe locuri de parcare, pasaje și lărgiri de bulevarde ca traficul să scadă, e ca și cum ai printa mai mulți bani ca să scadă inflația.
Arderi ilegale, groapa de gunoi și șantierele neconforme.
Arderile ilegale de deșeuri au devenit cunoscute în perioada în care USR a numit la Garda de Mediu un om care s-a luat la trântă cu mafia din comunele din jurul Bucureștiului. Problema acelor comunități este una foarte complexă, dar lipsa de interes, incompetența și corupția celor care ar trebui să ne protejeze sănătatea face ca fenomenul să capete o amploare devastatoare. Toate acele substanțe nocive ajung în plămânii noștri și nicio autoritate nu pare să fie deranjată de asta.
Cele mai dese și grave depășiri ale limitelor de poluare au loc în sezonul rece. Deși trăiesc la doar câțiva km de centrul unei capitale care are PIB-ul pe cap de locuitor mai mare decât Berlinul, mulți oameni încă se încălzesc cu lemne. Din cauza aerului mai cald din oraș, tot fumul toxic ajunge în casele bucureștenilor în timpul serilor de iarnă.
Aerul din sudul orașului e condimentat în mod special de gazele lansate de cei care administrează groapa de gunoi de la Vidra. A activitate criminală a pentru o economie la factura de gaze. Au documentat cazul foarte bine cei de la Recorder încă de acum doi ani. Din păcate nimeni nu a făcut niciun demers pentru a stopa otrăvirea intenționată a sute de mii de oameni din sudul Bucureștiului, comuna Berceni sau Vidra.
O altă cantitate mare de praf ajunge în casele și plămânii noștri de la sutele de șantiere care nu respectă nicio normă de salubrizare și igienizare. Dezvoltarea imobiliară bezmetică a ajuns nu doar să ne blocheze traficul și lumina soarelui, dar și căile respiratorii. Numai în 2022 s-au dat amenzi de peste 4500 de amenzi celor care construiau clădiri prin București. Cifrele sunt declarate de polițiile locale ale Municipiului București și de Sector, mai puțin Sectorul 4, renumit ca fiind cea mai netransparentă primărie din capitală.
Cazul Sectorului 4
Dezvoltarea imobiliară din Sectorul 4 este mult mai apropiată de un film european de duzină, cu mafioți albanezi, decât de un sector important al economiei unei capitale. În anul de mandat interimar al actualului primar, președintele comisiei de urbanism din primărie a devenit un membru al unui clan mafiot din sector, consilierul PSD Puiu Florian. Un mesaj foarte clar pentru cine dorește să construiască în Sectorul 4.
În ultimii 16 ani, sudul Sectorului a devenit o mare de beton și blocuri pe care o putem admira chiar și din satelit mulțumită tehnologiei de azi. Ansambluri rezidențiale care nu respectă nicio reglementare urbanistică privind spațiul verde, accesul autospecialelor de pompieri și ambulanțe, locurile de parcare sau accesul la unități de învățământ.
Pentru că filmul prost nu e neapărat și plictisitor, cei care ar trebui să verifice legalitatea construcțiilor din poliția locală Sector 4, sunt colaboratorii celor care construiesc aceste monstruozități. O simplă căutare pe Google: “polițiști sector 4” va furniza niște imagini care vă vor face să traversați pe partea cealaltă când în față vedeți un echipaj de la Poliția Locală Sector 4.
Totul are ca rezultat creșterea poluării prin creșterea traficului de tranzit, reducerea spațiului verde, șantiere neconforme și creșterea numărului de centrale individuale.
Un alt mod inedit prin care ADP-ul Sectorului 4, numit ironic “Totul Verde”, crește nivelul de poluare din București este prin folosirea excesivă a suflantelor de frunze. Pe lângă zgomotul deosebit prin care se dă deșteptarea în cartierele Sectorului, praful ridicat și noxele emise de aceste suflante sunt un real atentat la sănătatea locuitorilor.
Consilierii USR de la Sectorul 4 au fost singurii care au luat în seamă plângerile oamenilor și au depus un proiect prin care această activitate să fie interzisă. Momentan primarul refuză să îl pună pe ordinea de zi.
Traficul și găsirea unui loc de parcare este unul dintre stresurile principale ale multor Bucureșteni, iar actuala administrație a făcut tot posibilul să dea impresia că le rezolvă. O fantasmă care vinde bine, dar care în realitate ne fură orașul și ne distruge sănătatea.
Avem sute de hectare de spații verzi care au fost asfaltate, mii de copaci tăiați sau omorâți intenționat sau trotuare tăiate și desființate. Totul pentru a face loc mașinilor.
Enumerând toate lucrurile care ne poluează aerul din oraș, nu pot să nu observ că aproape toate pot fi prevenite prin aplicarea și respectarea legilor.
Politicul și interlopii se potențează unii pe alții doar pentru o halcă cât mai mare din banul public. Nivelul de corupție din România ajunge să afecteze inclusiv apa pe care o bem sau aerul pe care îl respirăm.
Suntem în 2024, anul cu patru rânduri de alegeri. Un an în care ar trebui să fim atenți să nu alegem oameni care ne vând sănătatea pe un comision de 10% dintr-un proiect imobiliar.
Corupția este principala sursă a poluării.
Articolul Orașul care ne omoară încet. Corupția, principala sursă a poluării apare prima dată în Contributors.
